2 maja 2024

Dzień modlitwy i pokuty

W piątek 24 lutego modlono się w bielskiej katedrze w intencjach Ukrainy oraz osób pokrzywdzonych w Kościele.

W Drodze Krzyżowej prowadzonej przez proboszcza katedry ks. Antoniego Młoczka uczestniczył ks. biskup Roman Pindel.

W nabożeństwie Drogi Krzyżowej i modlono się w intencji ofiar wykorzystania nieletnich przez niektórych duchownych. Proboszcz katedry Antoni Młoczek w swoich rozważaniach przytoczył słowa rozważań pasyjnych przygotowanych przez franciszkanina skrzywdzonego przez duchownego:

„Boski Lekarzu, oddajemy się Tobie z ufnością. Przez to okrutne cierpienie prosimy Cię, uzdrawiaj nasze połamane życie. Przebacz także tym, którzy przez błędnie pojmowane dobro Kościoła krzyżują nieustannie tych, którzy w młodości zostali już uśmierceni”.

W Mszy świętej koncelebrowanej przewodniczył ks. biskup Roman Pindel, a wraz księżmi: Antonim Młoczkiem- proboszczem katedry, Krzysztofem Strzelczykiem – kapelanem bielskiego KIK, Piotrem Górą- sekretarz ks. biskupa Romana, Szczepanem Kobielusem – wikariuszem, Pawłem Stawarczykiem – wikariuszem, Antonim Muszalą – członkiem Zespołu Ekspertów KEP ds. Bioetycznych.

Wygłoszonej homilii ks. biskup Roman powiedział:
„Zawsze też słuchamy tekstów biblijnych w różnych okolicznościach, jak to jest dzisiaj. Dziś pierwszą okoliczność stanowi obchodzony dziś Dzień Modlitwy i Pokuty w intencji osób pokrzywdzonych w Kościele. Drugi kontekst tworzy rocznica agresji na Ukrainę ze strony Rosji i wezwanie do Modlitwy o pokój w Ukrainie. Trzeci tryb wrażliwości w nas tworzy to, że rozpoczynają się rekolekcje wielkopostne dla Klubu Inteligencji Katolickiej w Bielsku-Białej, które prowadzi ks. prof. Andrzej Muszala z UPJPII w Krakowie.
Usłyszeliśmy dziś dwa teksty o poście, pierwszy z księgi proroka Izajasza sprzed 26 wieków, drugi z Ewangelii Mateusza napisanej jakieś 1950 lat temu. Oba teksty łączy to, że korygują one dotychczasowe traktowanie postu przez słuchaczy, wpierw proroka Izajasza, później uczniów Jezusa. Czytana dziś Ewangelia Mateusza zawiera słowa Jezusa, które były bardzo pomocne, dla pierwszych czytelników tej Księgi, którzy uwierzyli w Jezusa i będąc Żydami lub poganami musieli pytać o to, czy jeszcze trzeba zachowywać żydowskie zasady dotyczące czystości rytualnej, przygotowywania potraw i wielu różnych postów.
Izajasz zwraca uwagę na to, że post jest wielką pomocą, zwłaszcza, gdy trwa walka duchowa, gdy chcemy poskromić nasze ciało, wspomóc modlitwę czy przez rezygnację z jakiejś części pokarmu i jakiegoś rodzaju pokarmu chcemy dołożyć od siebie do jedynej ofiary Jezusa Chrystusa za grzechy całego świata. Ze słów proroka Izajasza wynika, że jego słuchacze traktowali post formalnie i magicznie. Dziwili się, że nie działa, jak działają formuły magiczne! Że Bóg nie wysłuchuje modlitwą połączonej z postem. Dowiadują się, że post pomoże temu, którzy podejmuje pokutę, nawraca się, ale nie wtedy, gdy w tym czasie poszczący popełnia grzechy, jest niegodziwy, okrutny, bezczelny czy niesprawiedliwy. Bóg nie jest bożkiem ani jakimiś mocami, które można posiąść przez formuły czy praktyki magiczne.
Jezus nie wyklucza postu w ogóle, a nawet wyraźnie mówi, że Jego uczniowie będą pościć, ale nie teraz. Najpierw dlatego że nie są oni uczniami Jana ani faryzeuszów, bo to są specyficzne posty przyjmowane w danej grupie religijnej. Używa Jezus porównania do przyjęcia weselnego podczas którego nie można pościć, gdy pan młody jest z gośćmi. Gdy go zabraknie, wtedy zaproszeni goście mogą zacząć pościć. Faktycznie po śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa oraz po zesłaniu Ducha Świętego, wśród apostołów, uczniów i wiernych nie brakuje okazji, gdy podejmują oni post. Nie ma Oblubieńca i mogą pościć, z różnych okazji, osobistych i tradycji kościelnych. Jednak, gdy Oblubieniec znów przyjdzie na końcu tego czasu i tego kształtu świata, nie będzie już zła ani grzechu, ani śmierci, ale radość z tego, że świat został odmieniony. Wtedy także nie będzie postu.
Wchodzimy w okres Wielkiego Postu, który jest jak najbardziej sposobny do podejmowania postu, pokuty, dawania jałmużny i modlitwy. Pamiętając, że wielką wartość ma modlitwa i post, w odpowiednim czasie i właściwą motywacją w sercu. Czas stosowny jest dziś dla modlitwy i pokuty za skrzywdzonych w Kościele oraz o pokój i pojednanie między narodami po zakończeniu tej strasznej wojny tak blisko nas”.

Na zakończenie Eucharystii ks. biskup Roman udzielił zebranym apostolskiego błogosławieństwa. W 2016r. Episkopat Polski zdecydował, że pierwszy piątek Wielkiego Postu w Kościele w Polsce obchodzony będzie jako Dzień modlitwy wynagradzającej i postu za grzechy wykorzystania seksualnego osób małoletnich.